جراحی بلفاروپلاستی پلک چیست و چگونه انجام می شود؟

فهرست مطالب

جراحی بلفاروپلاستی یا جراحی پلک نوعی جراحی زیبایی چشم است که برای رفع افتادگی پلک و پف پلک پایین، بالا یا هر دو انجام می شود. این روش یکی از رایج ترین روش های جوانسازی صورت است که معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری شدن ندارد.

در این روش پزشک پلک بالا، پایین یا هر دو پلک را برش می دهد و از این طریق پوست اضافی، چربی و ماهیچه های اضافی اطراف چشم را از بین می برد و در نتیجه ظاهر فرد را بهبود می بخشد و ظاهری جوان تر و شاداب تر به او می بخشد.

جراحی پلک چهره افراد را جوان و شاداب می کند و از طرفی مشکل کاهش میدان دید در برخی افراد نیز با استفاده از آن برطرف می شود. یکی از سوالاتی که در مراجعه به پزشک برای بلفاروپلاستی ذهن افراد را به خود مشغول می کند.

سوال خیلی از زیباجویان این است که مراقبت به چه صورت هست و هزینه ابن جراحی چقدر است، به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به عوامل موثر در هزینه های جراحی پلک بپردازیم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی چیست؟

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی عملی برای بهبود ظاهر پلک ها است. این عمل را می توان بر روی هر دو پلک بالا و پایین و یا فقط در یکی از آنها انجام داد. بلفاروپلاستی هم برای زیباسازی نواحی اطراف چشم و هم برای درمان مشکلات عملکردی پلک استفاده می شود.

چشم ها مهمترین عنصر زیبایی صورت هستند و بلفاروپلاستی یکی از بهترین راه ها برای جوانسازی نواحی اطراف چشم است. این عمل نیازی به بستری شدن ندارد و در صورت لزوم با بی حسی موضعی قابل انجام است. عوارض بعد از عمل معمولا در عرض چند روز برطرف می شود و دوره نقاهت کوتاه است. جراحی پلک در صورتی که توسط پزشک متخصص در یک مرکز معتبر انجام شود، بی خطر و کمتر عارضه دارد.

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی روشی برای از بین بردن پف، پوست اضافی، چین و چروک و افتادگی پلک است. در واقع رایج ترین کاربرد جراحی پلک، جوانسازی چشم است. به طور کلی افزایش سن و وراثت می تواند مشکلاتی را برای افتادگی پلک ایجاد کند که هر دوی این مشکلات را می توان با بلفاروپلاستی برطرف کرد.

البته جراحی پلک همیشه جنبه زیبایی ندارد و گاهی جنبه درمانی هم دارد. در واقع گاهی افتادگی پلک ها آنقدر آن ها را سنگین می کند که به سختی می توان چشم ها را کاملا باز نگه داشت و در نتیجه دید افراد را مسدود می کند. به طور کلی اگر جراحی پلک زیر نظر پزشک متخصص و در کلینیک تخصصی انجام شود نتایج بسیار خوب و عوارض بسیار کم و زودگذر خواهد بود. پیشنهاد ما به شما کلینیک فوق تخصصی جراحی های زیبایی و پلاستیک نور بیوتی در شهریار است.

انواع جراحی پلک

دلیل اصلی بسیاری از کاندیدهای جراحی پلک، افتادگی و پوست اضافی پلک است. این جراحی می تواند پوست دور چشم را سفت و بلند کند و ظاهری جذاب تر، جوان تر و با طراوت به چهره شما بدهد. گاهی اوقات از بلفاروپلاستی برای رفع انسدادهای بینایی ناشی از افتادگی پلک استفاده می شود. در فرآیند درمان، پوست اضافی، ماهیچه و گاهی بافت چربی از ناحیه پلک بالا و پایین برداشته می شود. گاهی اوقات فقط پوست اضافی پلک برداشته می شود.

البته بلفاروپلاستی پلک بالا که گاهی به آن لیفت پلک نیز گفته می شود را نباید با جراحی افتادگی پلک (جراحی پتوز) اشتباه گرفت. در جراحی افتادگی پلک، ماهیچه‌ها و تاندون‌های پلک بالایی که مسئول بالا نگه داشتن پلک هستند سفت می‌شوند تا مشکل برطرف شود. بلفاروپلاستی برای اصلاح افتادگی پلک زمانی که پوست اضافی باعث سنگینی و افتادگی پلک شده است استفاده می شود. بنابراین این دو جراحی با یکدیگر متفاوت هستند، اما هر دو می توانند افتادگی پلک را اصلاح کنند.

دو نوع جراحی زیبایی پلک وجود دارد. بلفاروپلاستی پلک بالا و بلفاروپلاستی پلک پایین جدا می شوند.

در زیر به بررسی اجمالی انواع جراحی زیبایی پلک می پردازیم:

  • جراحی پلک بالا

این عمل برای رفع افتادگی و اصلاح پوست پلک فوقانی انجام می شود. گاهی در این عمل لازم است بخشی از بافت چربی برداشته شود. در برخی موارد، شدت افتادگی پوست پلک بالایی به حدی است که فرد دچار اختلال بینایی می شود. بلفاروپلاستی پلک فوقانی می تواند این اختلال را از بین ببرد و دامنه دید فرد را افزایش دهد.

  • جراحی پلک پایین

بلفاروپلاستی پلک پایین برای از بین بردن کیسه های چربی که منجر به پف زیر چشم می شود انجام می شود. اگر پوست پلک پایین پس از برداشتن چربی اضافی افتادگی داشته باشد، می توان پوست اضافی را در حین جراحی برداشت.

این دو را می توان به صورت ترکیبی یا به تنهایی انجام داد. همچنین می توان آن را با روش های دیگری مانند لیفت ابرو یا لیفت صورت به عنوان بخشی از جوانسازی صورت ترکیب کرد. بلفاروپلاستی پایین عمدتاً برای از بین بردن پف و چربی زیر چشم استفاده می شود، در حالی که بلفاروپلاستی بالایی برای اصلاح افتادگی پلک های بالایی انجام می شود و حتی ممکن است دید طبیعی را تحت تأثیر قرار دهد.

جراحی بلفاروپلاستی پلک بالا چگونه انجام می شود؟

بلفاروپلاستی پلک بالا و نحوه انجام آن یکی از سوالات رایج بسیاری از افراد است. اگر قصد انجام این عمل زیبایی را دارید، باید اطلاعات کاملی در مورد آن به دست آورید. درخشش چشم ها و شادابی آن ها همیشه از مهمترین مولفه ها در روابط اجتماعی با دیگران محسوب می شود.

افزایش سن، جابجایی نامناسب پوست پلک ها، کشش بیش از حد، عدم خاصیت ارتجاعی و غیره. منجر به ظاهر شدن پوست اضافی در پلک فوقانی می شود. این پوست اضافی باعث افتادگی پلک ها و کاهش دید افراد می شود. به همین دلیل باید جراحی پلک یا بلفاروپلاستی انجام شود.

بلفاروپلاستی زیبایی

بلفاروپلاستی زیبایی به کاربرد این جراحی اطلاق می شود که از نظر پزشکی ضروری نیست اما می تواند چهره شما را زیبا و جوان کند. متاسفانه به دلیل افزایش سن و تجمع چربی، پلک بالایی و گاهی پلک پایینی شما پف کرده و افتاده می شود. همین روند پیری گاهی باعث افتادگی و تورم پلک ها می شود.

با افزایش سن، پوست پلک شل می شود، ماهیچه های آن ضعیف می شود و لایه های چربی مرتبط متورم می شوند و بیشتر نمایان می شوند. از نظر زیبایی، این اقلام می توانند جذابیت و زیبایی چشم و صورت شما را کاهش داده و شما را پیرتر و خسته نشان دهند. متخصصان مختلف مجاز به انجام جراحی زیبایی پلک هستند. چشم پزشکان، جراحان پلاستیک و گوش و حلق و بینی می توانند این جراحی را انجام دهند.

بلفاروپلاستی درمانی

بلفاروپلاستی به آن دسته از جراحی های پلک گفته می شود که به دلیل وجود مشکل در پلک ها یا ساختار آنها انجام می شود. این اعمال از نظر پزشکی ضروری یا مهم هستند. در بیشتر موارد، بلفاروپلاستی زمانی انجام می شود که پوست اضافی روی پلک ها به حدی آن ها را سنگین کرده باشد که دید فرد دچار انسداد شود.

گاهی اوقات تورم پلک بالا یا پایین استفاده از عینک یا قرار دادن لنزهای طبی را دشوار می کند که در این صورت می توان از جراحی پلک برای رفع مشکل استفاده کرد. درمان التهابات پوستی ناشی از روی هم افتادن چین های پلک از دیگر کاربردهای این عمل است. گاهی اوقات پوست اضافی روی پلک ها باعث سنگینی پلک می شود که فرد مجبور می شود از ماهیچه های پیشانی برای بالا نگه داشتن پلک استفاده کند.

در این حالت خستگی و ناراحتی عضلات پیشانی وجود دارد که با جراحی پلک قابل درمان است. مانند بلفاروپلاستی زیبایی، جراحی پلک نیز می تواند توسط چشم پزشکان، جراحان و گوش و حلق و بینی انجام شود.

چه کسانی کاندیدای مناسب برای بلفاروپلاستی هستند؟

کاندیدهای جراحی پلک افرادی هستند که از نظر ظاهری سالم و دارای پوست اضافی، شلی و پف در ناحیه پلک و بافت چربی اطراف چشم هستند. اکثر بیماران به دلایل زیبایی به بلفاروپلاستی علاقه مند هستند، اما برخی شرایط باعث افتادگی پلک فوقانی و اختلال در دید طبیعی می شود. در موارد دیگر، افزایش سن می‌تواند باعث ناهماهنگی پلک پایین و خشکی چشم شود. بیماران باید انتظارات واقع بینانه ای از نتایج جراحی داشته باشند و از محدودیت های جراحی آگاه باشند.

به طور کلی بهترین کاندیدها برای جراحی پلک عبارتند از:

  • افراد بالای ۳۵ سال که از شلی پوست پلک یا پف زیر چشم رنج می برند.
  • افرادی که بیماری های زمینه ای خاصی ندارند و آمادگی کافی برای این عمل دارند.
  • افرادی که پاسخ خوبی از تکنیک های ساده جوانسازی پوست نداشته اند.

علاوه بر موارد ذکر شده؛ ممکن است فردی در سنین پایین با توجه به عوارض موجود و تشخیص و تجویز جراح پلاستیک، کاندید مناسبی برای جراحی زیبایی پلک باشد.

بهترین سن برای بلفاروپلاستی

اکنون که می دانید بلفاروپلاستی پلک بالا چگونه انجام می شود، باید به کاندید آن فکر کنید. برای این عمل زیبایی باید بالای ۳۵ سال سن داشته باشید. اگر افتادگی و پف پلک در خانواده شما وجود دارد، ممکن است بتوانید زودتر این کار را انجام دهید. اما به طور کلی باید این کار را به صلاحدید پزشک انجام دهید تا رضایت کامل را کسب کنید.

لازم است قبل از انجام این روش از سلامت جسمانی خود اطمینان حاصل کنید. زیرا اگر غده تیروئید، فشار خون، خشکی چشم و … دارید، احتمالا این روش برای شما مناسب نیست و باید راه حل دیگری را در نظر بگیرید.

از طرفی باید به هدف خود توجه کنید. البته بلفاروپلاستی درمانی برای خطوط و چین و چروک پای کلاغی نیست. این عمل فقط می تواند به شما کمک کند تا افتادگی پلک و پف اطراف آن را از بین ببرید. به همین دلیل باید قبل از انجام عمل کاملا در جریان قرار گرفته و مشاوره های لازم را دریافت کنید. در این صورت می توانید بدون نگرانی این کار را انجام دهید.

مزایای جراحی بلفاروپلاستی

مزایای جراحی بلفاروپلاستی

به طور کلی مزایای جراحی پلک را می توان در لیست زیر خلاصه کرد:

  • درمان شلی پوست یا شلی پوست پلک بالایی که باعث ایجاد چین و چروک پلک می شود و می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در انحنای سطحی (کانتور) پلک شود
  • درمان افتادگی پلک ناشی از وزن پوست اضافی که باعث اختلال بینایی می شود
  • از بین بردن پف و تورم پلک ها
  • از بین بردن تورم و پف زیر چشم
  • اصلاح افتادگی پلک پایین، باعث نمایان شدن نواحی سفید چشم زیر قرنیه می شود
  • برداشتن پوست اضافی و رفع خطوط ریز پلک پایین

مشاوره قبل از بلفاروپلاستی

یکی از مهم ترین اقدامات قبل از جراحی زیبایی پلک، مشاوره با جراح است. در طول جلسه مشاوره کاندیدای جراحی زیبایی پلک با جراحان زیبایی و پلاستیک، اغلب اطلاعات ارزشمندی در مورد جراحی پلک در مطب ارائه می شود و به فرد این امکان را می دهد که تمام سوالات خود را بپرسد و اهداف خود را از جراحی بیان کند. از آنجایی که ارتباط برای دستیابی به نتایج مطلوب ضروری است، اهداف و نگرانی ها باید مورد بحث قرار گیرند.

روش جراحی بلفاروپلاستی

به طور کلی، برای بلفاروپلاستی نیازی به بیهوشی عمومی نیست، اگرچه بیهوشی مورد استفاده به سطح راحتی بیمار و نوع عمل جراحی بستگی دارد.

اگر فقط بلفاروپلاستی انجام می شود، بی حسی موضعی همراه با آرامبخش برای جراحی پلک پایین می تواند یک گزینه عالی باشد، اما اگر با سایر روش ها (یا در صورت تمایل بیمار) ترکیب شود، از بیهوشی عمومی استفاده می شود. جراحی پلک به طور متوسط ​​حدود ۱-۲ ساعت طول می کشد.

بلفاروپلاستی تحتانی از طریق برش های کوچکی که در زیر مژه های پلک پایین در مخاط مرطوب پلک داخلی پنهان شده است انجام می شود. هدف اصلی این روش حذف یا جابجایی چربی اضافی برای صاف کردن ناحیه زیر چشم و دستیابی به ظاهری جوان تر و شاداب تر است.

بلفاروپلاستی فوقانی معمولا شامل برداشتن محافظه کارانه پوست و چربی پلک فوقانی است و از طریق برش های کوچک در پلک فوقانی انجام می شود.

جای زخم در هر دو روش بسیار کم است زیرا برش ها کوچک هستند و در پلک ها و مژه ها پنهان هستند. عوارض عمده بلفاروپلاستی نادر است و این روش بسیار ایمن در نظر گرفته می شود. جراحان باتجربه اغلب مراقب برداشتن پوست و چربی خاصی برای ظاهری بسیار طبیعی و نتایج زیبا هستند.

مشاوره و مراقبت قبل از جراحی بلفاروپلاستی

توصیه های زیر را قبل از جراحی جدی بگیرید:

  • ۱ تا ۲ هفته قبل از عمل از مصرف داروهای رقیق کننده خون، داروهای ضد انعقاد (مانند آسپرین) و مسکن هایی مانند ایبوپروفن خودداری کنید. این داروها خطر خونریزی را افزایش می دهند.
  • صبح روز عمل باید داروهای اصلی خود را با مقداری آب مصرف کنید. داروهایی مانند داروهای فشار خون.
  • در روز جراحی صورت خود را آرایش نکنید و قبل از مراجعه به کلینیک صورت خود را بشویید.
  • ترتیبی دهید که شخصی بعد از جراحی شما را به خانه برساند و چند ساعت از شما مراقبت کند.

مراقبت های بعد از عمل بلفاروپلاستی

همانطور که گفتیم بعد از جراحی پلک نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست. مگر اینکه به غیر از بلفاروپلاستی، جراحی زیبایی دیگری روی صورت شما انجام شود. پس از جراحی، پزشک آنتی بیوتیک های موضعی را روی نواحی آسیب دیده اعمال می کند تا خطر عفونت را به حداقل برساند. پچ یا بانداژ کامل چشم معمولاً ضروری نیست.

  • در روز اول پس از جراحی، باید هر یک ساعت (هنگام بیدار شدن از خواب) به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید. این کار تورم و کبودی را به حداقل می رساند.
  • در روز دوم استفاده از کمپرس سرد هر چند ساعت یکبار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه توصیه می شود.
  • برای تسریع روند بهبودی بهتر است پس از ۴۸ ساعت از کمپرس گرم استفاده کنید.
  • در مورد استفاده از مسکن ها، بسته به شرایط شما، پزشک معالج توضیحاتی را ارائه می دهد. درد بعد از عمل برای اکثر مراجعین ما با مسکن های معمولی (بدون نسخه) کنترل می شود. در موارد نادری نیاز به مسکن های قوی تری وجود دارد که در این صورت پزشک داروی مناسب را تجویز می کند.
  • بلافاصله پس از جراحی باید کمی احساس ناراحتی کنید. اگرچه بلفاروپلاستی یک عمل جزئی است، اما همچنان جراحی محسوب می شود. البته هر گونه ناراحتی و عارضه ای در عرض چند روز بهبود می یابد. در صورت داشتن مشکلات بینایی یا درد شدید سریعا با کلینیک پارسا تماس بگیرید.
  • در چند روز اول، اطراف چشم ممکن است کبود، متورم یا قرمز شود. اینها عوارض جانبی طبیعی جراحی هستند و جای نگرانی نیست. علاوه بر این، سفیدی چشم شما ممکن است قرمز شود که این نیز یک عارضه طبیعی محسوب می شود. چندین هفته طول می کشد تا به طور کامل بهبود یابد و در این مدت نباید از آرایش چشم استفاده کنید.
  • برای استفاده از لنزهای تماسی باید صبر کنید تا تورم پلک ها کاهش یابد. تا جایی که لنز بدون ناراحتی در چشم قرار می گیرد. بعد از عمل می توانید از عینک استفاده کنید، فقط عینک را با دقت زده و بردارید تا به نواحی اطراف چشم آسیبی نرسد.
  • به طور معمول در جراحی پلک از بخیه های قابل جذب استفاده می شود که در عرض ۴ تا ۷ روز خود به خود ناپدید می شوند. اگر از بخیه های غیر قابل جذب استفاده می شود، باید یک هفته پس از جراحی به کلینیک مراجعه کنید تا بخیه ها برداشته شود.

دوره نقاهت برای جراحی پلک

دوره نقاهت پس از جراحی بلفاروپلاستی بسته به روش جراحی، وضعیت بیمار و نتایج متفاوت است. اما دوره نقاهت بعد از جراحی زیبایی پلک ها با رعایت مراقبت های بعد از این جراحی و رعایت دستورات جراح پلاستیک کوتاه می شود.

در طول دوره نقاهت پس از این جراحی باید به توصیه های بهداشتی و مراقبتی توجه ویژه ای داشته باشید تا از عوارض ناخواسته ای مانند عفونت و … جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که روشی که جراح پلاستیک روند جراحی را کنترل می کند نیز یک پارامتر موثر در زمان بهبودی پس از بلفاروپلاستی است.

ماندگاری جراحی بلفاروپلاستی

ماندگاری جراحی بلفاروپلاستی

برای افزایش دوام درمان خود باید مراقبت های اولیه را پس از آن رعایت کنید. اما به طور کلی این روش بین ۸ تا ۱۰ سال طول می کشد. و می توانید این زمان را کم یا زیاد کنید.

هزینه جراحی بلفاروپلاستی

هزینه جراحی پلک شامل موارد زیر است:

  • آزمایشات پزشکی مانند آزمایش خون قبل از عمل
  • هزینه های دارو و مراقبت های بعد از عمل
  • هزینه های اقامت (در کلینیک نور بیوتی امکان اسکان در اتاق های vip برای مراجعین داخل و خارج از کشور وجود دارد)
  • پس از جراحی پلک نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست و می توانید بلافاصله به خانه بروید. بنابراین نیازی به پرداخت هزینه بستری در بیمارستان نخواهید داشت.

هزینه بلفاروپلاستی بسته به نیاز و اهداف شما متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اگر هر دو پلک بالا و پایین نیاز به جراحی داشته باشند قیمت آن بیشتر می شود و اگر فقط یکی از پلک ها عمل شود قیمت کمتر می شود.

سخن نهایی در مورد جراحی بلفاروپلاستی در شهریار

هدف از جراحی زیبایی پلک، درمان افتادگی و پف پلک است. این عمل طولانی مدت به بیمار کمک می کند تا علائم پیری صورت خود را از بین برده و جوانی و شادابی را به او بازگرداند.

اکثر داوطلبان بلفاروپلاستی از چهره خود پس از عمل رضایت دارند و این عمل را راهی برای جبران جوانی و افزایش جذابیت خود می دانند. با این جراحی علاوه بر افتادگی پلک؛ همچنین چین و چروک دور چشم را درمان و برطرف می کند.

 

مقالات پیشنهادبی: رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی چیست و چه کاربردی دارد؟

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *