بررسی پروتز سینه و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید

فهرست مطالب

پروتز سینه یکی از روش های جراحی زیبایی است که با استفاده از آن می توانید شکل و اندازه سینه های خود را تغییر دهید. این عمل برای همه مناسب نیست. برخی از افراد ممکن است پس از جراحی ایمپلنت سینه دچار عوارض شوند.

سینه ها از بافت چربی و بافت غده ای تشکیل شده است که توسط پوست احاطه شده و روی عضله دیواره قفسه سینه قرار دارند. گاهی اوقات کمبود بافت سینه باعث کوچکی آن می شود که می تواند برای برخی از خانم ها ناراحتی ایجاد کند. در این موارد با افزایش سایز سینه ها با پروتز سینه، احساس اعتماد به نفس و رضایت به فرد دست می دهد.

پروتزهای مورد استفاده در حال حاضر از سیلیکون ساخته شده اند و می توانند روی یا زیر عضله دیواره قفسه سینه قرار گیرند. قبل از عمل، پزشک در مورد اندازه و شکل پروتزی که استفاده می کنید با شما مشورت می کند و در صورت نیاز سونوگرافی یا ماموگرافی و معاینات اولیه انجام می شود.

پروتز سینه چیست؟

پروتز سینه یک جراحی زیبایی است که برای اهداف مختلفی استفاده می شود. این جراحی معمولا برای افزایش سایز سینه یا ایجاد تقارن انجام می شود و معمولا به عنوان یک عمل زیبایی شناخته می شود. بسیاری از افراد می توانند از این جراحی زیبایی استفاده کنند.

به عنوان مثال افرادی که دارای سینه های ژنتیکی کوچک هستند یا به دلیل بارداری یا شیردهی فرم مورد نظر سینه های خود را از دست داده اند می توانند از این جراحی استفاده کنند.

ایمپلنت یا کاشت سینه برای اصلاح شکل سینه ها و بزرگ کردن سینه ها انجام می شود. جراحی پروتز سینه یکی از انواع ماموپلاستی است. در جراحی بزرگ کردن سینه، ایمپلنت ها در زیر بافت سینه یا عضله سینه قرار می گیرند. اگر آناتومی سینه را بدانید، نحوه قرارگیری این پروتزها و ایمپلنت ها برای شما واضح تر خواهد بود.

برای برخی از زنان، کاشت سینه راهی برای افزایش عزت نفس آنهاست. برخی از زنان معمولاً پس از شیردهی یا کاهش وزن دچار کاهش حجم سینه یا عدم تقارن در شکل سینه های خود می شوند. حتی ممکن است به هر دلیلی از اندازه و شکل سینه خود ناراضی باشند. اما در برخی موارد، پروتز سینه بخشی از فرآیند بازسازی سینه است. به عنوان مثال، زمانی که یک یا هر دو سینه به اجبار برای درمان سرطان سینه برداشته می شود.

پروتز سینه دائمی نسبت به سایر پروتزها بافت سخت تر و متراکم تری دارد، اما طبیعی به نظر می رسد. احتمال پارگی و آسیب دیدن پروتز دائمی کمتر است. طول عمر این پروتزها بین ۱۲ تا ۲۵ سال است.

پروتز سینه چیست؟

آیا زیبایی سینه با عمل پروتز سینه امکان پذیر است؟

بزرگ کردن سینه یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی برای خانم هاست به طوری که مشاهده می شود سالانه ده ها هزار خانم برای بزرگ کردن سینه اقدام می کنند. بسیاری از خانم ها احساس می کنند که سینه هایشان خیلی کوچک است و اندازه یا شکل آنها نامتناسب یا نامتناسب است. برخی از خانم ها سینه هایی دارند که به طور کامل رشد نکرده اند یا بعد از بارداری، افزایش سن یا به دلیل تغییر وزن، اندازه و شکل قبلی آنها به طور قابل توجهی تغییر کرده و از فرم خارج شده اند.

بسیاری از زنانی که تحت عمل جراحی سرطان سینه قرار گرفته اند نیز از پروتز سینه برای بازسازی سینه استفاده می کنند. این جراحی و زیباسازی باعث بازیابی عزت نفس این زنان می شود. خانمی که می خواهد پروتز سینه کند حق انتخاب نوع جراحی را دارد. به عنوان مثال: می تواند نوع و جنسیت، اندازه پروتز و برش لازم برای قرار دادن پروتز سینه را تعیین کند. هر انتخابی مزایا و معایبی دارد، اما اطلاعات لازم به مشتری داده می شود و بنابراین او است که با مشاوره تصمیم می گیرد که کدام روش را انتخاب کند.

کاربردهای پروتز سینه:

با انجام جراحی پروتز سینه می توان به نتایج زیر دست یافت:

  • افزایش حجم سینه هایی که به طور طبیعی کوچک هستند
  • بازگرداندن شکل اولیه سینه پس از بارداری، کاهش وزن یا شیردهی
  • بازیابی تقارن سینه زمانی که سینه به دلیل گذشت زمان یا اتفاقی شکل متقارن خود را از دست داده باشد.
  • بازگرداندن شکل اولیه سینه پس از جراحی
  • استفاده از پروتز سینه برای درمان سرطان سینه

بررسی کامل انواع پروتز سینه از لحاظ شکل ظاهری

از آنجایی که شکل بدن هر خانمی متفاوت است، ایمپلنت ها نیز در اشکال مختلف (مثلث، دایره یا قطره)، اندازه های مختلف فنجان (کم عمق، متوسط ​​یا پر) و رنگ های متفاوت هستند. همچنین پروتزهای جزئی سینه (مثلثی، بیضی، خمیده و صدفی) برای تقارن سینه برای زنانی که قبلاً جراحی سینه انجام داده اند وجود دارد. به این پروتزها شکل دهنده سینه نیز گفته می شود.

  • پروتز پستان گرد (round)

پروتز سینه گرد برای تاکید و شکل دادن به سینه ها انجام می شود. ایمپلنت های گرد را می توان با سیلیکون یا سالین پر کرد و انتخاب محبوب تری برای بزرگ کردن سینه است. ایمپلنت های گرد را می توان بین عضله سینه ای و بافت طبیعی سینه یا زیر عضله و بافت غده قرار داد. ایمپلنت های گرد در اندازه ها و پروفیل های مختلفی وجود دارند.

هر نوع ایمپلنت به سینه ها حجم می دهد، اما ایمپلنت های گرد به سینه های پایینی و بالایی حجم می دهند. این قسمت از سینه معمولاً بدون ایمپلنت چندان برجسته نیست. پروتز سینه گرد برای خانم هایی مناسب است که می خواهند سینه هایشان برجسته تر به نظر برسد. از سوی دیگر، کسانی که می‌خواهند سینه‌های خود را علاوه بر بزرگ‌کردن فرم دهند، معمولاً کاشت‌های گرد را انتخاب می‌کنند.

  • پروتز سینه آناتومیکال (قطره اشکی یا اشکی)

ایمپلنت سینه اغلب برای زنانی مناسب است که سینه‌هایشان در پایین و بیرون پرتر است و روی نوک پستان کمتر است. این پروتزها را می توان در سمت راست یا چپ استفاده کرد.

مانند ایمپلنت های گرد، ایمپلنت های آناتومیک می توانند سیلیکونی یا سالین باشند. پروتزهای سینه آناتومیک گزینه سوم را نیز ارائه می دهند: یک ژل سیلیکونی بسیار منسجم که سخت تر از ایمپلنت های سیلیکونی سنتی است. نتیجه نهایی با ایمپلنت های با قطر بزرگتر مشابه سینه های طبیعی است.

ایمپلنت‌های آناتومیکال برای خانم‌هایی که می‌خواهند ظاهری باریک‌تر و بدون پر بودن قسمت بالایی که مشخصه ایمپلنت‌های گرد است، ایده‌آل هستند. این ایمپلنت ها همچنین برای استفاده در جراحی های ترمیمی ایده آل هستند زیرا نتایج طبیعی تری را ارائه می دهند.

به طور کلی، بزرگ کردن سینه با قطره اشک برای افرادی که می‌خواهند بزرگ کردن سینه‌شان طبیعی‌تر به نظر برسد، مفید است. همچنین برای افرادی که بافت سینه‌شان خیلی کم است، سینه‌های صاف و بی‌شکل دارند و خانم‌هایی با پوشش بافت نرم بسیار کم، عدم تقارن سینه یا ظاهر ناقص، بهتر است از سینه‌های افتاده استفاده کنند زیرا بزرگ کردن سینه طبیعی تر است.

انواع پروتز سینه از نظر برجستگی

پروتزهای سینه از نظر میزان برآمدگی نیز متفاوت هستند. برخی از پروتزهای چانه از نظر برجستگی عبارتند از:

  1. برجستگی کم (Low Profile)

این نوع برآمدگی اغلب برای تطبیق سینه های آویزان با یک جفت دیگر یا اگر فردی بخواهد اندازه کمی تغییر دهد استفاده می شود.

۲. پروتز با برجستگی زیاد (High Profile)

پرطرفدارترین نوع پروتز سینه یک برآمدگی بزرگ است که متقاضی قصد دارد تناسب آن در بدن را جبران کند و تغییر سایز قابل توجهی داشته باشد. برخی دیگر از این نوع برآمدگی برای بازسازی سینه های افتاده استفاده می کنند تا فقط شکل سینه را بهبود بخشند.

۳. پروتز با برجستگی خیلی زیاد (Ultra-High Profile)

پروتز با برجستگی بیش از حد کاملاً سلیقه ای است و بیشتر برای استفاده زیبایی در نظر گرفته می شود.

پروتز‌های سینه از نظر جنس

  • سیلیکون: این پروتزها با یک ژل چسب پر می شوند. این پروتزها انتخاب خوبی برای بازگرداندن ظاهر پس از سرطان سینه هستند.
  • سالین یا آب نمکی: حاوی نمک یا آب نمک است. این نوع پروتز سینه به آنها شکل طبیعی نمی دهد و از طرفی می تواند بر روی بافت سینه تاثیر بگذارد.

تکنیک های برش در جراحی پروتز سینه

این عمل شامل قرار دادن پروتز سینه سیلیکونی است. پروتزها در زیر یا بالای عضله سینه ای (درست زیر غدد پستانی) قرار می گیرند. چند راه مختلف برای انجام این کار وجود دارد. محل برش های ایجاد شده برای بزرگ کردن سینه نیز بسته به نوع پروتز مورد استفاده و ترجیح بیمار و جراح می تواند متفاوت باشد.

  • برش زیر بغل (Transaxillary incision)
  • برش در ناحیه زیرین سینه (Infra mammary)
  • برش در قسمت هاله سینه (Periareolar incision)

قرار دادن پروتز در زیر عضله نسبت به قرار دادن پروتز بر روی عضله طبیعی خواهد بود. با این حال، نگه داشتن پروتز در زیر عضله ایمن تر است. عضله هم از پروتز محافظت می کند و هم احتمال ایجاد «کپسول» را به عنوان عارضه کاهش می دهد. اگر به دنبال جراحی با برش زیر بغل هستید، تنها راه جایگزین استفاده از پروتز زیر عضلانی پر شده با نمک است.

پروتزهای فوق عضلانی کمی کم عمق تر به نظر می رسند و طبیعی تر به نظر می رسند. تنها راه استفاده از پروتزهایی با شکل آناتومیک (قطره اشک) قرار دادن آنها روی عضله است. شکل پروتز در زیر عضله از بین می رود.

دلایل استفاده از پروتز سینه

دلایل استفاده از پروتز سینه

  1. برای برخی از زنان، کاشت سینه راه حلی برای بهبود عزت نفس است.
  2.  برای دیگران، بازگرداندن اندازه سینه برای شرایط مختلف پزشکی است.
  3. گاهی ممکن است سینه ها با یکدیگر هم اندازه نباشند یا به دلیل تغییر وزن و بارداری، سینه ها کوچک شوند که در نتیجه فرد به این روش روی می آورد.

چه پروتز سینه ایی مناسب است؟

  1. باید دقت کرد که نوع و ظاهر پروتز به گونه ای انتخاب شود که با بافت بدن سازگار باشد.
  2.  انواع مختلف ایمپلنت شامل گرد، صاف، قطره ای، سیلیکونی و نمکی است.
  3.  پروتز سالین ابتدا در محل برش قرار می گیرد و سپس مایع نمکی استریل داخل آن پر می شود، اما پروتز سیلیکونی از قبل با ژل سیلیکون پر شده است. پروتزهای آب شور برای جوانان (۱۸ تا ۲۱ سال) مناسب هستند، اما پروتزهای سیلیکونی برای افراد بالای ۲۲ سال نیز استفاده می شود. پروتزهای سیلیکونی قوی تر و سازگارتر هستند.

مراقبت های قبل از جراحی پروتز سینه

  • قبل از جراحی بزرگ کردن سینه، حتماً با جراح خود در مورد سلامتی خود و بیماری های زمینه ای مانند دیابت، آسم، بیماری های قلبی و کبدی صحبت کنید.
  • تست بارداری بدهید و مطمئن شوید که باردار نیستید.
  • حتما از شب قبل دوش بگیرید زیرا تا چند روز بعد از جراحی نمی توانید دوش بگیرید.
  • از نوشیدن الکل خودداری کنید زیرا این کار باعث تشدید خونریزی می شود.
  • از مصرف داروهای هورمونی و همچنین داروهایی که بر لخته شدن خون تأثیر می گذارند (۲ هفته قبل) خودداری کنید.
  • ۸ ساعت قبل از جراحی چیزی نخورید.
  • قبل از عمل، بیمار باید تحت آزمایشاتی قرار گیرد که نتایج آن باید تایید کند که آیا می تواند عمل پروتز سینه را انجام دهد یا خیر.
  • ماموگرافی پایه باید انجام شود.
  • یک هفته قبل از جراحی از مصرف آسپرین خودداری کنید زیرا باعث افزایش خونریزی می شود.
  • یک ماه قبل از جراحی از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • احتمالاً همان روز به خانه می روید و به ندرت نیاز به بستری شدن در بیمارستان است.
  • ممکن است از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی استفاده شود.

نکات مهمی که قبل از جراحی پروتز سینه باید در نظر گرفته شود:

  • عمر ایمپلنت سینه محدود است و تا پایان عمر ثابت نمی ماند و تقریباً هر ۱۰ تا ۱۵ سال یکبار باید تعویض شود.
  • پروتز سینه مانع از افتادگی او نمی شود. اگر می خواهید افتادگی سینه ها را اصلاح کنید، باید لیفت را انجام دهید.
  • افزایش یا کاهش وزن می تواند ظاهر پروتز سینه را تغییر دهد. سعی کنید بعد از جراحی وزن خود را حفظ کنید.
  • در صورت وجود پروتز، ماموگرافی باید در جهات خاصی انجام شود.
  • در برخی موارد، پروتز ممکن است در شیردهی اختلال ایجاد کند. اما برای اکثر مردم، این چالش اتفاق نمی افتد.
  • سه سال بعد ازجراحی برای MRI به پزشک مراجعه کنید.

دوره نقاهت پس از جراحی پروتز سینه

در بیشتر موارد، بهبودی حدود ۶ تا ۸ هفته طول می کشد. برنامه کلی دوره نقاهت به شرح زیر است: در طول ۳ تا ۵ روز اول، احتمالاً بیشترین ناراحتی را تجربه خواهید کرد. پزشک داروهایی را برای کمک به کنترل درد تجویز می کند. ممکن است خونریزی خفیفی در محل برش داشته باشید.

این طبیعی است اما اگر نگران هر گونه خونریزی هستید، با جراح خود صحبت کنید. با نزدیک شدن به هفته، ممکن است بتوانید درد را با مسکن های بدون نسخه کنترل کنید. درد باید بعد از هفته اول حداقل باشد. با تایید جراح، می توانید به تدریج به فعالیت های روزانه سبک بازگردید.

مراقبت بعد از جراحی پروتز سینه

  • تورم و کبودی بعد از جراحی طبیعی است و در عرض چند هفته بهبود می یابد.
  • گن مخصوص را می توان برای چندین ماه استفاده کرد.
  • به مدت دو هفته از فعالیت های ورزشی که باعث افزایش ضربان قلب و حرکات شدید می شود خودداری کنید.
  • در صورت احساس تب و سوزش در قفسه سینه، احتمال عفونت وجود دارد. حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

چه سنی برای بزرگ کردن سینه مناسب است؟

بزرگ کردن سینه برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود زیرا برش های جراحی باعث اختلال در رشد سینه می شود و در سنین بالا به دلیل عوارض و خطرات ناشی از بیهوشی بهتر است از روش های جایگزین بدون جراحی مانند ایمپلنت های موقت استفاده شود. . به طور کلی پروتزهای سیلیکونی بعد از ۲۲ سالگی و پروتزهای نمکی بعد از ۱۸ سالگی توصیه می شود. اما در نهایت محدودیت سنی برای بزرگ کردن سینه وجود ندارد.

چه افرادی کاندیدای مناسب پروتز سینه هستند؟

  • برخی از زنان مبتلا به سرطان سینه برخی از بافت سینه خود را از دست می دهند. در نتیجه می توانند این تغییر را با این جراحی جبران کنند.
  • برخی از خانم ها ممکن است در شکل سینه های خود نامتقارن داشته باشند که با این جراحی قابل اصلاح است.
  • اگر خانمی وزن زیادی از دست داده باشد، اما پوست اضافی زیادی ایجاد نشده باشد.
  • برخی از زنان که از فرم سینه خود راضی نیستند.
  • برخی از زنان که به دلیل بارداری یا شیردهی شکل سینه های خود را تغییر داده اند
  • خانم هایی که سینه های بزرگی ندارند و می خواهند سایز خود را افزایش دهند
  • برخی از زنان که به دلیل اختلالات مادرزادی، یک یا هر دو سینه در آنها به اندازه کافی رشد نکرده است
  • زنانی که خواهان بازسازی سینه پس از ترما دارند

مزایای استفاده از پروتز سینه

اگر فکر می کنید سینه هایتان کوچک است یا یک سایز کوچکتر از دیگری است، این کار ظاهر شما را بهبود می بخشد. همچنین می تواند تغییرات سایز سینه را پس از بارداری بهبود بخشد. اصلاح سینه ها پس از جراحی سینه برای اهداف مختلف و افزایش عزت نفس از دیگر مزایای جراحی بزرگ کردن سینه است.

عوارض پروتز سینه چقدر شایع و جدی است؟

به طور کلی، هر نوع جراحی می تواند عوارض جانبی احتمالی خود را داشته باشد و جراحی زیبایی سینه نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخی از عوارض نادر هستند. با این حال، ظاهر شدن آنها غیرممکن نخواهد بود:

  • آلرژی به داروهای بیهوشی
  • عفونت بعد از جراحی
  • ایجاد اسکار در محل برش
  • تغییر شکل پروتز (تحریف شکل پروتز سینه)
  • پارگی و نشت پروتز سینه
  • انقباض کپسولی این انقباض مربوط به واکنش بدن به حضور یک جسم خارجی است. سیستم ایمنی آن را به عنوان یک مهاجم تشخیص می دهد و شروع به تولید بافت فیبرو می کند. اگر شدت این درد زیاد باشد، لازم است با پزشک تماس بگیرید.
  • درد در ناحیه برش قفسه سینه
  • بی حسی نوک پستان

هزینه جراحی پروتز سینه

هزینه جراحی پروتز سینه

طبق گزارش انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، هزینه جراحی ایمپلنت سینه در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۵۰۰ دلار بوده است. البته این مبلغ شامل هزینه بیهوشی و عکس نمی شود. در ایران به دلیل متغیر بودن هزینه ایمپلنت، هزینه ها می تواند در طول سال تغییر زیادی کند. علاوه بر این، عوامل دیگری نیز بر هزینه کاشت سینه تأثیر می گذارد که شامل موارد زیر است:

  • تبحر جراح
  • نوع پروتز استفاده شده
  • حجم پروتز مورد استفاده
  • محل انجام جراحی
  • روش انجام جراحی
  • تست های پزشکی
  • هزینه بیهوشی
  • داروهای مصرفی
  • لباس های مخصوص بعد از جراحی پروتز

به یاد داشته باشید که تجربه جراح شما و راحتی شما با او بسیار مهم است. بنابراین هزینه نهایی جراحی نباید تنها عامل موثر در تصمیم گیری شما باشد.

نکته نهایی در مورد پروتز سینه

توصیه ما به شما این است که بهترین جراح بزرگ کردن سینه را در نزدیکی خود پیدا کنید و با اطمینان از تصمیم خود به او مراجعه کنید. این عمل می تواند نتیجه بسیار مطلوبی را برای شما به ارمغان بیاورد پس در انتخاب نوع پروتز حتما به توصیه های پزشک خود گوش کنید. پیشنهاد ما به شما انجام این عمل در کلینیک زیبایی نور بیوتی در شهریار تهران است برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

مقالات پیشنهادی: رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی چیست و چه کاربردی دارد؟

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *