عمل لیپوساکشن چیست و چگونه انجام می‌شود؟

فهرست مطالب

عمل لیپوساکشن یک روش جراحی است که از تکنیک‌های ساکشن برای برداشتن و برداشتن چربی از نواحی خاصی از بدن مانند شکم، پهلوها، ران‌ها، باسن، بازوها و گردن استفاده می‌کند. لیپوساکشن نیز به شکل گیری این نواحی کمک می کند. از نام های دیگر لیپوساکشن می توان به لیپوپلاستی و چربی کشی اشاره نمود.

لیپوساکشن یک نوع جراحی کاهش وزن یا جایگزینی برای آن محسوب نمی شود. اگر اضافه وزن دارید، ممکن است بتوانید با رژیم غذایی و ورزش یا با جراحی کاهش وزن مانند اسلیو معده و بای پس، وزن بیشتری نسبت به لیپوساکشن کاهش دهید. اگر در قسمت های خاصی از بدنتان چربی اضافی زیادی دارید و در قسمت های دیگر بدنتان خوش فرم هستید، می توانید از لیپوساکشن استفاده کنید.

تقریباً هر فرد دارای اضافه وزن تا به حال به لیپوساکشن یا جراحی بای پس معده فکر کرده است. واقعیت این است که لیپوساکشن مانند هر جراحی دیگری دارای مزایا و معایبی است اما نباید آن را اولین راه حل برای کاهش سایز دانست. در این مقاله قصد داریم د رمورد عمل لیپوساکشن صحبت کنیم تا انتهای تاین مقاله با ما همراه باشید.

لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن که به آن لیپوپلاستی یا کانتورینگ بدن نیز گفته می شود، یک عمل جراحی است که چربی را از بدن خارج می کند. لیپوساکشن بیشتر در ناحیه شکم، ران، باسن، گردن، چانه، بازوها و پشت، پاها و پشت استفاده می شود.

در این روش، چربی با استفاده از ابزار توخالی (کانولایی که زیر پوست قرار داده می شود) برداشته می شود. در واقع، در طول عمل، یک آسپیراسیون قدرتمند و پرفشار، چربی را از کانولا می‌کشد. لیپوساکشن یک روش موضعی محبوب برای لاغری و کانتورینگ بدن در سراسر جهان است.

در لیپوساکشن که نوعی جراحی کانتورینگ بدن است، یک دستگاه ساکشن چربی را از قسمت های مختلف بدن می کشد. این جراحی در قسمت های مختلف بدن مانند بازوها، صورت، شکم، پهلوها، ران ها، پاها و بسیاری از نقاط دیگر بدن انجام می شود و برای کانتورینگ نیز استفاده می شود.

لیپوساکشن یک عمل دائمی است، اما اگر مراقبت های لازم را انجام ندهید، می توانید مجدداً در نواحی عمل شده وزن اضافه کنید و چربی در بدنتان جمع شود. شاید فکر کنید که این جراحی برای کاهش وزن انجام می شود و یکی از انواع جراحی کاهش وزن است. اما این جراحی بیشتر جنبه زیبایی دارد تا درمانی و در واقع برای زیباسازی قسمت هایی از بدن که چربی های نامتناسب و بیش از حد تجمع یافته است استفاده می شود.

علاوه بر این باید بین لیپو اسکالپچر و لیپوساکشن تفاوت قائل شویم. لیپوساکشن دقیقاً یک روش کاهش وزن نیست، بلکه هدف آن حذف چربی از نواحی بزرگ بدن است، در حالی که لیپوساکشن قسمت‌های خاص (و معمولاً کوچک) بدن را حجاری می‌کند و ظاهری مطلوب به عضلات می‌دهد.

انواع لیپوساکشن کدامند؟

این روش فقط نواحی چرب سرسخت را اصلاح می کند. بنابراین، راهی برای غلبه بر اضافه وزن یا چاقی نیست. از طرفی این جراحی بر روی افراد سالم با وزن طبیعی که به دلیل تجمع رسوبات چربی در ناحیه خاصی اعتماد به نفس خود را از دست داده اند انجام می شود. بنابراین، اگر رژیم غذایی و ورزش منظم را امتحان کرده اید، اما اثر خاصی را متوجه نشده اید و نمی دانید چگونه ظاهر خود را بهبود ببخشید، می توانید لیپوساکشن را در نظر بگیرید.

لیپوساکشن را می توان تقریباً در هر قسمت از بدن حتی صورت استفاده کرد. در ادامه به استفاده از لیپوساکشن برای حذف چربی از قسمت های مختلف بدن می پردازیم.

لیپوساکشن سینه در مردان

به لیپوساکشن سینه مردان، جراحی ژنیکوماستی نیز گفته می شود. ژنیکوماستی اختلالی است که در آن بافت سینه در مردان بزرگ یا متورم می شود. این بیماری هر دو سینه را درگیر می کند، اما گاهی اوقات تنها یکی از آنها را درگیر می کند. لیپوساکشن مردان معمولا تنها درمان موثر برای ژنیکوماستی است.

بزرگ شدن سینه اغلب برای مردان یا نوجوانان دارای اضافه وزن یا چاق مشکل است، اما بسیاری از ورزشکاران و مردان سالم نیز می توانند با آن دست و پنجه نرم کنند. ژنیکوماستی می تواند برای مردان واقعا شرم آور باشد و باعث مشکلات عاطفی یا جسمی شود. لیپوساکشن مردان زمان بهبودی بسیار کوتاهی دارد.

 لیپوساکشن ساق پا و لیپوساکشن مچ پا

لیپوساکشن ساق پا و لیپوساکشن مچ پا را شکل می دهد. این جراحی‌ها معمولاً با هم ترکیب می‌شوند تا پاهای لاغرتری به فرد بدهند. البته هر بیمار به صورت جداگانه درمان می شود و میزان جراحی بستگی به نیازهای شخصی و ظاهر فردی دارد. معمولا تنها با انجام همزمان لیپوتراپی روی پا و مچ پا، بیمار می تواند به نتایج مطلوب دست یابد و تناسب ناحیه ساق پا را حفظ کند.

لیپوساکشن زانو

زانو یکی از قسمت هایی از بدن است که در آن رسوبات چربی می توانند تجمع پیدا کنند. کاهش چربی زانو با رژیم غذایی یا ورزش دشوار است. بنابراین، لیپوماتیک زانو ممکن است تنها راه حل موثر باشد. لیپوساکشن زانو یک روش سریع است زیرا چربی انباشته شده در زانو معمولا کم است. البته، حتی مقدار کمی چربی در زانوها می تواند پاها را نامتناسب و نامتناسب نشان دهد. لیپوساکشن چربی زانو یکی از ارزان ترین انواع لیپوساکشن است.

لیپوساکشن داخلی ران و لیپوساکشن بیرونی ران

لیپوساکشن ران یک روش بسیار رایج (به خصوص در بین خانم ها) است. در طبقه بندی کلی لیپوساکشن ران، ران به ۲ قسمت بیرونی ران و قسمت داخلی ران تقسیم می شود. لیپوساکشن را می توان در قسمت داخلی یا خارجی ران یا هر دو انجام داد. این سوال به خود بیمار، مشکلات و انتظاراتش از عمل بستگی دارد. با بهترین جراح پلاستیک نزد پزشک خود ملاقات کنید، با او مشورت کنید و در صورت لزوم برای ویزیت شخصی وقت بگیرید.

 لیپوساکشن چربی پهلو

چربی پهلو زمانی مشکل ساز می شود که به قسمت بیرونی ران یا باسن کشیده شود و تناسب کمر را مختل کند. لیپوساکشن باسن رسوبات چربی را در ناحیه باسن از بین می برد، فرم بدن را بهبود می بخشد و تناسب کمر را تنظیم می کند. از آنجایی که این روش معمولاً یک منطقه کوچک را تحت تأثیر قرار می دهد، قیمت مناسبی دارد.

لیپوساکشن شکم

لیپوساکشن شکم محبوب ترین جراحی لیپوساکشن در جهان است. خلاص شدن از شر چربی های انباشته شده در ناحیه شکم بسیار دشوار است. بنابراین، اگر رژیم غذایی و ورزش را امتحان کرده اید و هنوز نتوانسته اید از شر چربی های شکم خلاص شوید، لیپوساکشن شکم می تواند گزینه خوبی باشد.

در بیشتر موارد، جراح پلاستیک لیپوساکشن شکم را با لیپوساکشن باسن ترکیب می کند تا به نتایج عالی دست یابد. انواع مختلفی از لیپوتراپی شکم وجود دارد که همگی تضمینی برای از بین بردن چربی شکم و نتایج مشابهی دارند. از بین بردن چربی شکم با لیپوماتیک شکم موثرترین راه برای از بین بردن چربی شکم است. اما باید به خاطر داشته باشید که لیپوتراپی یک روش کاهش وزن محسوب نمی شود.

 لیپوساکشن کمر

لیپوساکشن کمر می تواند شامل برداشتن چربی از قسمت تحتانی و بالای کمر باشد. دامنه این عمل معمولا به صورت جداگانه و بسته به شرایط بیمار تنظیم می شود. اما به طور کلی این نوع لیپو چربی های پشت را از بین می برد، چربی های پایین، میانی و بالای کمر را از بین می برد. لیپوساکشن به سفت شدن پوست، کاهش قوز گاومیش در پهلوها و کمر کمک می کند.

لیپوساکشن سینه زنان

ژنیکوماستی، که به معنای لیپوساکشن سینه در مردان است، در بالا مورد بحث قرار گرفت. خانم ها نیز می توانند لیپوساکشن سینه انجام دهند، اما به این جراحی کوچک کردن سینه می گویند. در طی این جراحی، چربی‌های ناخواسته از سینه‌ها برداشته می‌شود و در نتیجه سینه‌های کوچک‌تر، سفت‌تر و جذاب‌تر می‌شوند.

روش های زیبایی دیگری نیز برای اصلاح شکل سینه ها وجود دارد، مانند لیفت سینه و کاشت سینه. این امکان برای پزشک وجود دارد که ترکیبی از این روش ها را برای اصلاح شکل سینه و رسیدن به نتیجه دلخواه بیمار استفاده کند.

 لیپوساکشن دست

لیپوساکشن بازو مشکل افتادگی بالای بازو را حل می کند به همین دلیل به آن لیپوساکشن بازو نیز می گویند. بازوها ممکن است به دلیل افزایش سن یا افزایش وزن آویزان شوند و ظاهری ناخوشایند داشته باشند. لیپوماتیک روی دست یک روش واقعا موثر است که نتایج فوری را به همراه دارد.

رفع چربی زیر بغل

چربی زیر بغل نوعی چربی است که از سینه جدا شده و شبیه کیسه کوچکی در زیر بغل است. این بیماری معمولا در زنان دارای اضافه وزن با اندازه سینه طبیعی دیده می شود. خلاص شدن از شر چربی زیر بغل می تواند واقعا دشوار باشد و ورزش و رژیم غذایی همیشه موثر نیستند. در این شرایط، لیپوساکشن زیر بغل ممکن است تنها راه موثر برای بهبود ظاهر زیر بغل باشد.

 لیپوساکشن صورت

لیپوساکشن صورت را می توان به تنهایی یا در ترکیب با سایر تکنیک های جوانسازی پوست (مانند بوتاکس، تزریق فیلر یا لیفت صورت) انجام داد. شایع ترین نواحی صورت برای لیپوساکشن، چانه و خط فک است. این قسمت های صورت در برابر کاهش وزن بسیار مقاوم هستند. هزینه لیپوساکشن صورت به نواحی تحت درمان بستگی دارد، بنابراین هزینه آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

 لیپوساکشن گردن

مشکل اصلی در ناحیه گردن خروپف است. لیپوساکشن گردن با موفقیت این بیماری را برطرف می کند. علاوه بر این، لیپوساکشن گردن باعث بازیابی تعادل صورت و گردن و اصلاح خط فک می شود. لیپوماتیک گردن اغلب با سایر روش های اصلاح صورت (مانند بزرگ کردن چانه یا لیفت صورت) انجام می شود.

 لیپوساکشن چانه

لیپوساکشن چانه چربی اضافی را از ناحیه چانه پاک می کند. اگر نمی دانید چگونه از شر چانه خلاص شوید، لیپوساکشن چانه می تواند به شما کمک کند. لیپوساکشن شکم را می توان در حین لیپوماتیک گردن یا چانه انجام داد. با این حال، اثربخشی لیپوماتیک چانه تا حد زیادی به وضعیت پوست بستگی دارد. برای حفظ اثر لیپوی چانه، پوست باید نسبتاً سفت و انعطاف پذیر باشد.

 لیپوساکشن غبغب

یکی از محبوب ترین روش های لیپوساکشن که انجام می دهند، لیپوساکشن قابغاب است. لیپو قابغاب یکی از انواع جراحی زیبایی قابغاب می باشد. اگرچه این جراحی نتایج بسیار زیبایی دارد اما می تواند عوارضی نیز داشته باشد. کشاله ران یکی از اعضای بدن است که با بزرگ شدن و تجمع چربی در آن از زیبایی صورت می کاهد و سن را بیش از آنچه هست نشان می دهد و چهره را پیر می کند.

 لیپوساکشن گونه ها

لیپوساکشن گونه ها باعث می شود که چربی گونه ها از بین برود که معمولا با رژیم غذایی و ورزش امکان پذیر نیست. لازم به ذکر است که روشی به نام حذف چربی باکال نیز وجود دارد. حذف چربی باکال یکی از جایگزین های لیپوساکشن گونه است. این روش که در داخل دهان انجام می شود، شبیه لیپوساکشن گونه ها است و به شما کمک می کند تا از شر گونه های چاق خلاص شوید.

مزایای عمل لیپوساکشن

مزایای عمل لیپوساکشن

مردم اغلب به دلیل مزایای زیر برای لیپوساکشن مراجعه می کنند:

  • حذف موثر چربی: لیپوساکشن می تواند به طور موثر رسوبات چربی سرسخت را که در برابر رژیم غذایی و ورزش مقاوم هستند، از بین ببرد.
  • بهبود فرم بدن: با لیپوساکشن می توان قسمت های بد شکل بدن را تغییر داد و به بدن فرم مناسب تری داد.
    افزایش عزت نفس: این یکی از اثرات روحی و روانی لیپوساکشن است. برخی از بیماران پس از جراحی اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتری پیدا می کنند.
  • نتایج بلند مدت: نتایج لیپوساکشن می تواند طولانی مدت باشد، به خصوص اگر بیمار پس از جراحی سبک زندگی سالم و فعالی داشته باشد. البته این مزیت بیشتر به عنوان یک فرصت مطرح می شود.

لیپوساکشن چگونه انجام می شود؟

قبل از انجام لیپوساکشن، جراح می تواند با مواد مخصوص نواحی مورد نظر بدن شما را مشخص کند. علاوه بر این، تصاویر قبل و بعد از عمل گرفته می شود تا بتوان آنها را با هم مقایسه کرد. نحوه انجام فرآیند لیپوساکشن به تکنیک های مورد استفاده بستگی دارد. بیایید برخی از این تکنیک ها را که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، بخوانیم:

  • لیپوساکشن باد کرده: این روش یکی از رایج ترین انواع لیپوساکشن است. جراح یک محلول استریل (ترکیبی از آب و نمک)، یک ماده بی حس کننده (لیدوکائین) برای کاهش درد و دارویی که باعث انقباض عروق می شود تزریق می کند. این مخلوط مایع باعث می شود ناحیه مورد نظر متورم و سپس سفت شود. سپس جراح برش های کوچکی روی پوست شما ایجاد می کند و لوله بسیار نازکی به نام کانولا را زیر پوست قرار می دهد. کانولا به یک خلاء متصل است که چربی و مایعات را از بدن می کشد.

 

  • لیپوساکشن با کمک اولتراسوند: این نوع لیپوساکشن همراه با لیپوساکشن بادی استفاده می شود. در طول این عمل، جراح یک میله فلزی را زیر پوست شما قرار می دهد. این میله فلزی انرژی اولتراسونیک ساطع می کند. این انرژی دیواره سلول های چربی را پاره می کند و حذف چربی آسان تر می شود.
  • لیپوساکشن خود و رو: در این نوع لیپوساکشن از کانولایی استفاده می شود که به سرعت به جلو و عقب حرکت می کند. این لرزش به جراح اجازه می دهد تا به راحتی چربی بیشتری را از بدن بیمار خارج کند. این نوع جراحی گاهی درد و تورم کمتری دارد و به جراح این امکان را می دهد که به آرامی چربی بیشتری را در نواحی کوچکی مانند بازوها، زانوها و مچ پا برداشته باشد.

مراقبت‌های بعد از عمل لیپوساکشن

مراقبت های بعد از عمل برای بهبودی و نتیجه نهایی بسیار مهم است. برای کنترل تورم و افزایش انقباض پوست، بیماران باید به مدت ۱ تا ۲ هفته از لباس های تنگ استفاده کنند. برای نظارت بر روند بهبودی بیمار، قرار ملاقات های منظم با پزشک ضروری است. بیماران همچنین باید تغذیه سالم داشته باشند و به طور منظم ورزش کنند تا نتایج لیپوساکشن حفظ شود.

برخی از نکات برای کمک به بهبودی سریعتر عبارتند از:

  • درست غذا خوردن و دریافت مواد مغذی کافی
  • آب کافی بنوشید (حداقل ۲ لیتر)
  • استراحت کنید و  به اندازه کافی بخوابید
  • فعال بمانید، اگرچه باید از ورزش اجتناب کنید، پیاده روی توصیه می شود.
  • مشارکت و کمک خانواده یا دوستان

در طول دوران نقاهت با جراح پلاستیک در تماس باشید اگر علائم هشدار دهنده ای را مشاهده کردید، بهتر است به جای نادیده گرفتن آن یا جستجوی راه حل در اینترنت، مشکل را با جراح پلاستیک در میان بگذارید.

کارهایی که در طول انجام لیپوساکشن انجام میشه

برخی از روش های لیپوساکشن ممکن است نیاز به بی حسی موضعی داشته باشند. در حالی که برخی دیگر نیاز به بیهوشی عمومی دارند. ممکن است از طریق یک خط IV برای کمک به آرامش به شما یک آرام بخش داده شود. تیم جراحی مواردی مانند ضربان قلب، فشار خون و سطح اکسیژن شما را در طول عمل کنترل می کند.

برخی از داروها یا حرکات مختلف ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشند. این فرآیند بسته به مقدار چربی که باید برداشته شود می تواند چندین ساعت طول بکشد. پس از جراحی، جراح ممکن است ناحیه برش را باز بگذارد تا مایع اضافی تخلیه شود.

اگر بیهوشی عمومی داشته باشید، در اتاق ریکاوری از خواب بیدار خواهید شد. معمولاً چند ساعت در بیمارستان یا کلینیک طول می کشد تا وضعیت شما عادی شود. اگر در بیمارستان هستید، ممکن است یک شب بمانید تا مطمئن شوید که آب زیادی از دست نداده اید یا بدن شما در شوک از دست دادن مایعات قرار نگرفته است.

چه کسانی می توانند لیپوساکشن انجام دهند؟

لیپوساکشن برای افرادی مناسب است که از سلامتی خوبی برخوردار هستند، با حدود ۳۰ درصد انحراف از وزن ایده آل، پوست آنها خاصیت ارتجاعی و توده عضلانی خوبی دارد. ضوابط خاصی وجود دارد که کاندیدهای جراحی چربی باید رعایت کنند.

در اینجا به برخی از سوالات متداول در مورد لیپوساکشن پاسخ می دهیم، از جمله: برای انجام لیپوساکشن باید چند سال داشته باشید یا چه کسی کاندید مناسبی برای لیپوساکشن است؟

لیپوساکشن برای افراد سالم با BMI بین ۱۹ تا ۲۷ مناسب است. این روش به طور کلی برای افراد چاق توصیه نمی شود. شاید افراد دارای اضافه وزن کاندید مناسبی برای این جراحی باشند، اما این افراد ابتدا باید توسط جراح پلاستیک معاینه شوند. کاندیدای مناسب برای لیپوماتیک فردی است که با وجود فعالیت بدنی و رژیم غذایی متعادل نمی تواند از شر چربی های انباشته شده در نواحی خاصی از بدن خود خلاص شود.

نامزدهای مناسب برای این روش باید:

  • BMI سالم بین ۱۹ تا ۲۷ داشته باشید.
  •  دارای پوست سفت و انعطاف پذیری و مقدار قابل توجهی عضله
  • سلامت باشند
  • نکشیدن سیگار
  • از این اقدام انتظارات واقع بینانه داشته باشید.

کدام افراد نمی توانند لیپوساکشن انجام دهند؟

کدام افراد نمی توانند لیپوساکشن انجام دهند؟

لیپوساکشن درمانی برای چاقی یا جایگزینی برای رژیم غذایی مناسب و ورزش نیست. همچنین درمان موثری برای سلولیت یا افتادگی پوست نیست. افراد مبتلا به مشکلات سلامتی مانند دیابت، سیستم ایمنی ضعیف، بیماری قلبی یا کسانی که داروهای خاصی مصرف می کنند، ممکن است کاندیدای مناسبی برای لیپوساکشن نباشند.

نکته نهایی در مورد عمل لیپوساکشن

پس از لیپوساکشن، تورم معمولاً تا چند هفته در بدن باقی می ماند. در این زمان، ناحیه تحت درمان باید حجیم تر به نظر برسد. در عرض چند ماه، انتظار داشته باشید که ناحیه تحت درمان ظاهری نازک‌تر داشته باشد.

طبیعی است که با افزایش سن استحکام پوست از دست برود، اما تا زمانی که وزن خود را حفظ کنید، نتایج لیپوساکشن معمولا دائمی است. اگر بعد از لیپوساکشن وزن اضافه کنید، توزیع چربی بدن ممکن است تغییر کند. به عنوان مثال، ممکن است بدون توجه به مناطقی که در ابتدا تحت درمان قرار گرفته اند، تجمع چربی در اطراف شکم را تجربه کنید.

 

مقالات پیشنهادی:

رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی چیست و چه کاربردی دارد؟

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *