جراحی ماموپلاستی یا تغییر سایز سینه به چه صورت انجام می شود

فهرست مطالب

جراحی ماموپلاستی نوعی جراحی سینه است که هدف آن تغییر اندازه، شکل یا بازسازی سینه است. تغییر فرمهای سینه محبوب ترین نوع ماموپلاستی است که برای بزرگ یا کوچک کردن سینه ها انجام می شود. بسیاری از مردم فکر می کنند که ماموپلاستی به معنای بزرگ کردن سینه است، اما این فقط یک کلمه تخیلی است و واقعیت کاملاً متفاوت است.

زیرا درصد زیادی از انواع جراحی سینه اصلا برای افزایش حجم و سایز سینه ها انجام نمی شود و دلایل پزشکی و درمانی دارد. اگرچه جراحی سینه امروزه به عنوان یک جراحی زیبایی مد شده و طرفداران خود را دارد، اما این جراحی کاربردهای درمانی یا ترمیمی نیز دارد.

سال ها پیش، پروتز سینه کاملا مصنوعی بود و از ظاهر فرد می شد فهمید که این جراحی را انجام داده است. به لطف پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی، امروزه می توان سینه را به روشی کاملا طبیعی بازسازی کرد، به گونه ای که هیچکس متوجه ایمپلنت و پروتز سینه نشود.

جراحی ماموپلاستی چیست؟

ماموپلاستی به معنای تغییر اندازه سینه ها (بزرگ یا کوچک کردن سینه ها) است. Plasty در لغت به معنای تغییر شکل و Mammo به معنای سینه در لاتین است. بنابراین ماموپلاستی به معنای اعمال جراحی برای تغییر شکل سینه است.

اصطلاح ماموپلاستی تنها برای کوچک کردن سینه نیست زیرا برای افزایش سایز سینه نیز استفاده می شود (ماموپلاستی بزرگ کردن). ماموپلاستی جنبه درمانی و ترمیمی دارد. ماموپلاستی ترمیمی نیز در گروه دیگری قرار می گیرد تا شکل پستان را به دلیل بیماری های مادرزادی یا انواع دیگر بازگرداند.

جراحی ماموپلاستی چیست؟

عمل ماموپلاستی چه کاربردی دارد؟

ماموپلاستی یک عمل جراحی زیبایی سینه برای خانم هایی است که به دلایل مختلف از سایز سینه خود ناراضی هستند. زیرا سینه های خوش فرم با اندازه مناسب تاثیر زیادی در زیبایی آن ها دارد. بنابراین اگر شما از آن دسته خانم هایی هستید که از بزرگی سینه های خود شکایت دارید و احساس نارضایتی می کنید و یا می خواهید سینه های خود را ترمیم کنید، ماموپلاستی بهترین راه برای تغییر سایز سینه ها و زیبایی سینه هایتان است.

انواع ماموپلاستی چیست؟

معمولاً سه نوع جراحی زیبایی در ماموپلاستی وجود دارد:

۱. بزرگ کردن سینه

جراحی بزرگ کردن سینه برای افزایش سایز سینه انجام می شود که با لیفت همراه است. علاوه بر این، مشکل عدم تقارن سینه با ماموپلاستی بزرگ کننده سینه حل می شود.

۲. کوچک کردن سینه

گاهی اوقات بزرگی سینه ها آزاردهنده می شود و مشکلاتی مانند گردن درد یا درد و بی حسی انگشتان به دلیل وزن آنها ایجاد می کند. در ماموپلاستی کوچک کردن سینه، چربی اضافی، پوست و بافت غده سینه برداشته می‌شود تا سینه‌ها کوچک‌تر شوند. این نوع جراحی در مردانی که مشکل بزرگی سینه (ژنیکوماستی) دارند نیز انجام می شود.

۳. جراحی بازسازی سینه

بسیاری از زنان به دلیل سرطان سینه مجبور به ماستکتومی (برداشتن پستان) می شوند. جراحی بازسازی سینه راهی برای بازسازی شکل طبیعی سینه در این بیماران پس از درمان است. برداشتن و جایگزینی پروتز سینه سیلیکونی و نمکی با بازسازی سینه انجام می شود.

چه عواملی ممکن است افراد را تشویق به انجام ماموپلاستی کند؟

عوامل متعددی می تواند افراد را تشویق به انجام ماموپلاستی کند، این عوامل مواردی هستند که در ادامه مقاله به آنها خواهیم پرداخت:

  •  اندازه نامطلوب سینه

افرادی که از سینه های بزرگ یا کوچک رنج می برند ممکن است به دنبال بزرگ کردن سینه باشند.

  •  شکل سینه ناهموار

افرادی که از شکل نامتقارن سینه های خود ناراضی هستند، معمولاً به دنبال بهبود فرم سینه های خود با جراحی هستند.

  • عوارض بارداری و شیردهی

برخی از زنان پس از بارداری یا شیردهی ممکن است تغییرات زیادی در اندازه و شکل سینه های خود داشته باشند که با جراحی ماموپلاستی بهبود می یابد.

  •  تقویت عزت نفس

برخی از افراد عزت نفس بهبود یافته را تجربه می کنند و با جراحی از ظاهر جدید و مطلوب تر سینه های خود لذت می برند.

  • حل مشکلات جسمی و روحی

برخی از مشکلات جسمانی مانند درد، همراه با مشکلات روانی مانند استرس و عدم اطمینان در ظاهر، افراد را تشویق به انجام ماموپلاستی می کند.

قبل از تصمیم گیری در مورد ماموپلاستی با پزشک متخصص مشورت کنید و تمام جوانب و خطرات احتمالی را در نظر بگیرید.

انواع الگوهای برش ماموپلاستی

برای بیماران مبتلا به سرطان سینه که به عنوان مرحله اصلی درمان تحت عمل ماموپلاستی قرار می گیرند، هدف اصلی برداشتن تومور است و جراح بر اساس هدف عمل و روش ماموپلاستی، پستان را تغییر می دهد. ما سه الگوی اصلی برش ماموپلاستی داریم که عبارتند از:

  • الگوی دایره ای (پری آرئولار)، جایی که برش هایی در اطراف سینه ایجاد می شود (دونات شکل): در ماموپلاستی با الگوی دایره ای، ناحیه کوچکی از پوست در اطراف قسمت تیره نوک پستان (آرئولا) به شکل دایره ای بریده می شود و قسمت سرطانی است. بافت برداشته می شود و ناحیه اطراف سینه با بخیه تغییر شکل داده و تنظیم می شود. اسکار ناشی از ماموپلاستی یک الگوی دونات مانند در اطراف نوک پستان خواهد داشت.
  • در ماموپلاستی سوراخ کلیدی (اسکار عمودی)، برشی در اطراف سینه و برشی عمودی روی شیار زیر سینه ایجاد می‌شود.
  • الگوی T معکوس، الگوی لنگر نیز نامیده می شود. در ماموپلاستی با الگوی برش T معکوس، همان برش هایی مانند روش قبلی ایجاد می شود، به علاوه یک برش اضافی در امتداد پایین سینه برای برداشتن بافت سرطانی از داخل سینه. این روش نسبت به دو الگوی دیگر رایج‌تر است و در نهایت منجر به باقی ماندن اسکار مانند T وارونه روی سینه می‌شود.

چه کسانی به ماموپلاستی نیاز دارند؟

افراد با اهداف مختلفی به این عمل می آیند که شامل موارد زیر است:

  • افرادی که سایز سینه های بسیار بزرگی دارند و این سایز بزرگ باعث ایجاد مشکلاتی در زیبایی اندام آنها می شود. مشکلاتی مانند درد شانه و قفسه سینه نیز می تواند به دلیل وزن قفسه سینه رخ دهد. این افراد برای کاهش سایز سینه آمده اند. بزرگ بودن سینه می تواند در حین انجام برخی فعالیت های روزانه مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند. این افراد معمولاً نگران سایز لباس خود هستند و این موضوع به مرور زمان برای آنها به چالشی جدی تبدیل می شود.
  • برخی از افراد سایز سینه بسیار کوچکی دارند و هدف آنها از ماموپلاستی بزرگ کردن سینه است. در این افراد روش هایی مانند ماموپکسی و قرار دادن پروتز قابل انجام است.
  • گاهی اوقات فرد با اندازه سینه خود مشکلی ندارد و هدف از این روش افزایش سفتی و رفع افتادگی سینه است که ممکن است بعد از شیردهی یا با افزایش سن ایجاد شود.
  • برخی افراد دارای عدم تقارن سینه هستند. با کمک ماموپلاستی می توان در سینه افراد تقارن ایجاد کرد و به آنها کمک کرد تا به ظاهر دلخواه خود دست یابند.

چه کسانی می توانند ماموپلاستی انجام دهند؟

کسانی که از سایز سینه های خود راضی نیستند، بزرگی سینه ها بر ظاهر و زیبایی اندام آنها تاثیر می گذارد و یا در انجام کارهای روزمره مشکل ایجاد می کند، بهترین کاندید برای این جراحی زیبایی هستند. مثلا خانم هایی که به دلیل بزرگ بودن سینه ها نمی توانند ورزش کنند. عدم تقارن سینه یکی از اختلالات ظاهری است که با ماموپلاستی قابل حل است.

سن مناسب برای ماموپلاستی چه سنی است؟

هیچ محدودیت سنی برای انجام این جراحی زیبایی وجود ندارد و افراد بالای هجده سال می توانند برای ماموپلاستی مراجعه کنند. عموماً بهتر است افراد پس از پایان بلوغ که رشد سینه کامل شده است به این روش جراحی روی آورند. قبل از مصرف هر چیزی حتما با پزشک خود مشورت کنید. اگر جراحی بعد از بارداری و شیردهی انجام شود نتیجه بهتری خواهید گرفت.

مراحل انجام جراحی ماموپلاستی

مرحله اول ماموپلاستی معاینه کامل بیمار توسط جراح است. پزشک باید تمام سوابق پزشکی بیمار را بداند. بهتر است در جلسات مشاوره قبل از عمل علاوه بر مدارک پزشکی در مورد انتظارات خود از نتیجه جراحی با جراح صحبت کنید. جراح پس از مشاهده نتایج آزمایشات و اطمینان از وضعیت سلامت عمومی بیمار، زمان عمل را تعیین می کند.

ماموپلاستی با بیهوشی عمومی انجام می شود، البته قبل از بیهوشی محل برش سینه را جراح تعیین می کند و بعد از بیهوشی بسته به اندازه سینه ها و بافت آن ها، جراح الگوی برش را انتخاب می کند. سپس بر اساس تکنیک انتخابی و هدف ماموپلاستی، جراح بافت و پوست اضافی را برداشته و شکل سینه را اصلاح می کند.

در برخی موارد پس از متقارن شدن سینه ها و اصلاح بافت آن ها، باید محل نوک پستان را تغییر داد. بافت اضافی برداشته می شود و نوک پستان در محل جدیدی قرار می گیرد. نتیجه عمل بلافاصله بعد از عمل مشخص نیست و حداقل شش ماه طول می کشد تا با رعایت دستورات پزشک به نتیجه مطلوب برسید.

اقدامات لازم قبل از ماموپلاستی

  • انتخاب یک جراح سینه با تجربه برای تمام جراحی های سینه ضروری است.
  • آزمایشات تجویز شده در مشاوره باید قبل از عمل انجام شود و نتایج در روز عمل به جراح سینه داده شود.
  • از مصرف داروهای حاوی آسپرین که منجر به اختلالات لخته شدن خون می شود خودداری کنید.
  • قبل از جراحی سینه باید به مدت دو هفته از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید.
  • بیمار باید شب قبل از عمل سینه دوش بگیرد و حداقل ۸ ساعت قبل از عمل از خوردن و آشامیدن خودداری کند.

آزمایشات قبل از عمل ماموپلاستی

آزمایشات قبل از عمل ماموپلاستی

انجام آزمایشات لازم قبل از هر گونه عمل جراحی از جمله ماموپلاستی ضروری است و اطلاعات جامعی از وضعیت جسمانی و سلامتی بیمار به جراح می دهد. آزمایشات قبل از ماموپلاستی شامل موارد زیر است:

  1. تست کلی
  2. تست انعقاد خون
  3. تست بیوشیمیایی خون
  4. تجزیه و تحلیل خون و ادرار
  5. ماموگرافی

مزایای جراحی ماموپلاستی

مهم ترین مزیت ماموپلاستی این است که حجم سینه را کاهش می دهد و علاوه بر رفع مشکلات مربوط به سایز سینه، بدنی زیباتر و متناسب تر را به همراه دارد. ماموپلاستی همچنین سینه ها را سفت، جوان و بلند می کند. دردهای ناشی از اندازه سینه با این روش برطرف می شود و فرد می تواند راحت تر ورزش کند.

 

مراقبت های بعد از ماموپلاستی

برای گرفتن نتیجه بهتر از عمل موارد زیر را انجام دهید:

  • استراحت کنید و ورزش های سنگین انجام ندهید.
  • بهتر است در دوران نقاهت به حالت خمیده بخوابید.
  • سینه را ماساژ ندهید.
  • دارو را طبق دستور پزشک و به موقع مصرف کنید.
  • در روزهای اول بعد از عمل بهتر است غذاهای شل و آبکی مصرف کنید. در دوران نقاهت مصرف چربی و نمک را به حداقل برسانید.
  • برای التیام زخم ها میوه مخصوصا آناناس بخورید.
  • در صورت تجویز پزشک، حتماً ۶ تا ۱۲ ماه پس از جراحی از سوتین های طبی استفاده کنید.
  • استحمام ۲۴ ساعت بعد از عمل ممنوع است. پس از آن بهتر است با آب گرم و فشار قوی دوش نگیرید.
  • در محیط گرم نمانید و زخم ها را تا حد امکان سرد نگه دارید.
  • بدون تجویز پزشک مسکن مصرف نکنید.
  • پس از بهبودی اولیه، ورزش های سبک را برای حفظ وزن و ثابت نگه داشتن آن آغاز کنید.

عوارض احتمالی ماموپلاستی

ماموپلاستی نیز مانند سایر عمل ها دارای عوارض متعددی است. البته این عوارض کوتاه مدت هستند و به زودی برطرف خواهند شد. این عوارض عبارتند از:

  • خونریزی
  • عفونت
  • خون مردگی
  • از بین رفتن احساس در نوک پستان
  • واکنش به داروهای بی هوشی
  • تاثیر در شیردهی
  • کبودی و تورم
  • عدم قرینگی پستان ها

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی چگونه است؟

مریضی که تحت عمل ماموپلاستی قرار گرفته به مدت سه هفته اجازه ندارد به پهلو یا شکم بخوابد. بهترین گزینه این است که به پشت بخوابید، به خصوص زمانی که پروتز سینه در جای خود قرار دارد. زیرا دوره نقاهت فرصتی است تا پروتزها در بهترین موقعیت خود تثبیت شوند. در صورت عدم امکان خوابیدن به پشت، بیمار همچنان حق خوابیدن به شکم را ندارد و باید وضعیت بهتری را انتخاب کند.

دوره نقاهت عمل ماموپلاستی

خوشبختانه ماموپلاستی درد چندانی ندارد و بیمار می تواند به کارهای روزمره خود رسیدگی کند.

  • توصیه می شود بیمار به مدت ۲ هفته رانندگی نکند.
  • ماموپلاستی در دوران بارداری مشکلی ایجاد نمی کند. اما باید توجه داشت که افرادی که باردار می شوند ممکن است در آینده نتوانند با شیر مادر تغذیه کنند. در دوران بارداری، حجم سینه افزایش می یابد و ممکن است نتیجه جراحی قبل از بارداری را تغییر دهد.
  • ماموپلاستی از بخیه های قابل جذب استفاده می کند و نیازی به کشیدن ندارد.
  • به لطف استفاده از یک تکنیک خاص در ماموپلاستی، برش زیر سینه قرار می گیرد و پس از مدتی سینه را می پوشاند. در نتیجه بیماران از بخیه ها شکایت نمی کنند.
  • به دلیل باز شدن پوست و تغییر بافت سینه و بسته شدن مجدد پوست، قسمت های کوچکی از زخم ها باز می شوند. این مشکل در بسیاری از عملیات ها رخ می دهد و جای نگرانی نیست. در این مواقع زخم فقط نیاز به شستشو دارد و پس از مدتی بدون نیاز به بخیه مجدد بسته می شود.
  • توصیه می شود به مدت ۲ ماه از ورزش خودداری کنید و از سوتین ورزشی استفاده کنید.
  • با توجه به اینکه ماهیچه سینه نداریم و عضله سینه در زیر بافت سینه قرار دارد، ورزش تاثیری بر شکل و قوام خود بافت سینه ندارد.

ماندگاری عمل ماموپلاستی

ماندگاری ماموپلاستی تا آخر عمر باقی خواهد ماند. مشروط بر اینکه بعد از ماموپلاستی از سبک زندگی مناسب پیروی کنید تا سینه هایتان آویزان نشود. زیرا سایز سینه ثابت می ماند اما به دلیل رعایت نکردن شکل آن ممکن است تغییر کند و دچار افتادگی سینه شوید. به همین دلیل مهم است که پس از جراحی به تغییرات سبک زندگی پایبند باشید.

سوتین مناسب بعد از عمل ماموپلاستی

جراحی کوچک کردن سینه یک جراحی زیبایی است که برای رسیدن به اندازه سینه مورد نظر با توجه به بدن فرد استفاده می شود. شما باید این سوتین را ۲۴ ساعت در روز به مدت حداقل ۶ هفته پس از عمل جراحی بپوشید تا بهتر شود. دلیل اهمیت پوشیدن این سوتین ها این است که شکل سینه ها در طی چند ماه تغییر می کند. اما این سوتین از تغییر شکل سینه جلوگیری می کند و به عنوان تکیه گاه برای رسیدن به فرم خوب سینه عمل می کند.

هزینه ماموپلاستی چقدر است؟

عوامل مختلفی بر قیمت ماموپلاستی تاثیر می گذارد، به عنوان مثال بسته به تکنیک انتخابی و حجم کاری که جراح انجام خواهد داد، قیمت عمل نیز متفاوت خواهد بود. سایر عوامل موثر بر هزینه ماموپلاستی عبارتند از:

  • اندازه پستان
  • نیاز به انجام عمل دیگری علاوه بر ماموپلاستی. به عنوان مثال، بیمار می خواهد علاوه بر کوچک کردن سینه، ماستوپکسی نیز انجام دهد.
  • وجود سینه زیر بازو و نیاز به برداشتن آن در عمل نیز بر قیمت آن تأثیر می گذارد.
  • حالا هزینه های بیمارستان، اتاق عمل و دارو را به این موارد اضافه کنید. بهتر است به دنبال یک جراح پلاستیک مجرب و حرفه ای باشید تا پس از معاینه توسط متخصص و انتخاب روش جراحی مورد نظر، قیمت ماموپلاستی مشخص شود.

جراحی ماموپلاستی چقدر طول می کشد؟

معمولا این عمل در یک جلسه انجام می شود، البته در برخی موارد ممکن است دو جلسه طول بکشد. مدت این عمل برای همه یکسان نیست و بستگی به شرایط بیمار دارد. این روش معمولاً ۲ تا ۳ ساعت طول می کشد.

نتایج ماموپلاستی بعد از چه مدت زمانی قابل مشاهده است؟

نتایج ماموپلاستی بعد از چه مدت زمانی قابل مشاهده است؟

نتایج ماموپلاستی پس از چند هفته یا چند ماه قابل مشاهده است، اما برای بهبود کامل به زمان نیاز دارد. بعد از عمل در هفته های اول ورم سینه وجود دارد که به مرور زمان کاهش می یابد.

در این مدت، نتایج نهایی به طور کامل قابل مشاهده نیست و چندین ماه طول می کشد تا تغییرات واقعی و شکل نهایی سینه ها را مشاهده کنید. برای کاهش دوره نقاهت لازم است مراقبت های بعد از عمل را رعایت کنید تا با مشکلی مواجه نشوید.

نکته نهایی جراحی ماموپلاستی

ماموپلاستی در واقع جراحی زیبایی سینه است. که تمامی اعمال جراحی مربوط به زیبایی و تغییر سایز سینه از جمله کوچک کردن سینه، بزرگ کردن و لیفت را پوشش می دهد. اما معمولاً وقتی به ماموپلاستی اشاره می شود، قصد صحبت در مورد جراحی کوچک کردن سینه است. ماموپلاستی یک عمل جدی است و بنابراین باید توسط یک جراح حرفه ای و با تجربه انجام شود. در غیر این صورت عوارض و خطراتی را به دنبال دارد که فرد را پشیمان کند. در این مقاله هر آنچه را که باید در مورد ماموپلاستی یا جراحی کوچک کردن سینه بدانید را برای شما شرح داده ایم.

از این گذشته می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی و اقدام برای این جراحی زیبایی از طریق راه های ارتباطی ارائه شده در سایت کلینیک فوق تخصصی نور بیوتی در شهریار تماس بگیرید. کلینیک فوق تخصصی نور بیوتی یکی از معروف ترین کلینیک های جراحی و زیبایی پلاستیک در تهران است که دانش و تجربه درخشانی در زمینه جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی سینه دارد و رضایت تعداد بی شماری از جویندگان زیبایی را به دست آورده است.

 

مقالات پیشنهادی: رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی چیست و چه کاربردی دارد؟

بررسی پروتز سینه و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *